Stay true to yourself

and you'll be hard to beat

Bortom fjärran

Publicerad 2011-05-07 04:32:19 i ghana 11',

Det är sent. Jag vet att jag innerst inne bör falla i sömn, men det finns något som håller mig vaken. I min egen bubbla, med melodier som trycker på punkter och högt surroundar min egna värld. Vaggar sakta, fram och tillbaka. Skulle nog aldrig kunna sätta ord för känslan jag bär, inte i korta drag, det vore som att föra med sig ett sandkorn till öknen och låta sig slukas helt och hållet. Natten tillåter inte ett skarpt huvud med noveller i bakfickan. Inte just nu.

Ibland undrar jag bara hur man fungerar. Ibland blir jag rädd. När jag tog mina första steg ut mot nya världar, lät landskapen skildras och ändra skepnad längst min färd i februari. Då var jag nerpackad, grön, orörd, ovan, oerfaren hela vägen från botten av min väska till låset utanpå, inför kommande tillvaro. Men så ser jag, att när jag väl packat upp hela själen i Ghana så vägrar den bli hemskickad igen. Den har fått nytt liv och det är som att jag blivit imun mot alla känslor jag haft hemma. Bakom hinnan, där någonstans i fjärran, känner jag dem leta efter öppningar till mitt sinne, men sinnet och hjärtat är någon annanstans.

När jag väl står i mitt rum, hemma, långt in i de småländska skogarna igen. Vem är jag då? Lutandes tillbaka på sängkanten, med hörnet av min väska skymtandes i ögonvrån, talandes under mina fötter.

Den kommer alltid påminna mig om vem jag är och vad det är som förgyller mig.


Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger.



the world is a book, and those who do not travel read only a page.
- st. augustine


Kommentarer

Postat av: Margith

Publicerad 2011-05-07 21:29:50

Jag är glad att du har flugit men om man har ett bo så kan man ta en ny flygtur och återvända. Alla kan ju inte det. Jag älskar dig Kram

Postat av: Rasmus

Publicerad 2011-05-08 01:28:15

Preach it girl. Vet mycket väl denna känsla. Som sagt går inte och förklaras utan måste kännas.

Har min ryggsäck med alla min tillhörigheter ståendes i ett hör i det vita rummet i 11 våningshuset utan balkonger och den vill likväl min själ ut och se sig om igen. Min grön bärsa kamrat som vid alla tillfällen har varit med mig och aldrig lämnat min sida eller under press knäckts.



Hoppas du har det super

Postat av: chrisse

Publicerad 2011-05-10 14:12:42

Jag blir så berörd! Av allting du dokumenterar ner. Kanske för att jag är känslig och gärna blunda bara av reklamerna på tv. Man tittar men vill egentligen inte se. Det ni gör är helt fantastiskt! Hur du beskriver allting sätter sig långt in i både huvudet och hjärtat.. Jag blir så otroligt glad, samtidigt som jag blir så otroligt ledsen! Jag ler men det rinner från kinden. Oh, jag vill så gärna göra vad ni gör! eller någonting, för att förändra. Bara en liten del, som kan vara hela universum. Ni har satt spår hos dem. Det måste vara obeskrivligt..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

the world is a book, and those who do not travel read only a page. ~ st. augustine

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela